Bästa tipsen
Visst låter det spännande med ett nytt jobb och nya utmaningar? Men vägen till det nya jobbet kan kännas lite snårig. Hur skriver man ett bra CV och personligt brev? Och vad kan hända när du väl träffar den tilltänkta arbetsgivaren? Vi på AW Rekrytering & HR har samlat våra bästa tips för att göra resan mot ditt nya roliga jobb så enkel som möjligt.
Tillsammans mot nya möjligheter!
Oftast behöver du skriva en bra CV för att ansöka till jobbet du vill ha. Även om trenden går mot andra vägar är de flesta företagen inte där än. Så vad bör det då stå med i ditt CV?
Vårt absolut viktigaste tips är att göra din CV enkel och överskådlig. Fina mallar i all ära men vi som läser många CVn löpande tycker det är härligt att enkelt hitta den fakta vi söker.
Bonustips!
Lägg till en nytagen ansiktsbild bredvid dina kontaktuppgifter. När vi träffat många personer underlättar det för oss att komma ihåg vem CVn tillhör. Men tänk på att bilden ska representera dig på jobbet. Privata bilder passar bäst i andra sammanhang.
Vad som ska stå med i det personliga brevet varierar från tjänst till tjänst. Så sorry, det går inte att använda samma personliga brev till alla ansökningar. Skriv gärna en grund att utgå ifrån. Det underlättar när du sedan ska spetsa det personliga brevet efter just det jobb du söker.
Tänk på de här punkterna när du skriver ditt personliga brev
Bonustips!
Skriv lättläst med luft mellan styckena. Använd en stil som är lätt att läsa även om du tycker det känns lite trist.
Gå på intervju är alltid nervöst. Förhoppningsvis träffar du en rekryterare som gör sitt bästa för att du ska få en bra möjlighet att presentera dig. Tänk på att det finns inget som är rätt eller fel, bara du kan vara proffs på dig själv.
För att det ska gå enkelt på intervjun bör du fundera lite över några olika saker innan du träffar din eventuella nya arbetsgivare.
Bonustips!
När du har svaren på frågorna ovan i huvudet, träna innan du går på intervjun att säga dem högt så det känns naturligt och enkelt.
Att prata pengar är ofta lite jobbigt för många människor. Men i rekryteringssammanhang är det viktigt om du ska få den lön du önskar dig.
Ofta när vi ställer den frågan till våra kandidater är svaret – jag vet inte hur löneläget ser ut på ert företag. Vår motfråga är då ofta – spelar det någon roll för ditt anspråk? Ja kanske men inte alltid.
Vanligtvis har företaget tänkt sig ett lönespann för tjänsten. Lönespannet beror på vilken erfarenhet personen har sedan tidigare och vad de som jobbar i dag med likande roll på företaget har i lön. När du anger ditt löneanspråk ser företaget om ni ligger nära varandra, dvs kommer ni kunna bli överens om lönenivån så båda känner sig nöjda.
Här är våra tips för hur du bör tänka
Bonustips!
Alla vill vi tjäna så mycket som möjligt men tänk på att lön och ansvar oftast går hand i hand. Att inte lämna ett löneanspråk kan göra att du slösar bort både din egen tid men även företagets tid om ni inte är i närheten av varandra.
Din nya arbetsgivare vill oftast ringa minst två referenser för att få en bra bild hur du fungerat på en tidigare arbetsplats. Välj två personer som varit någon typ av arbetsledare eller chef som du rapporterat till. Vi ser att flera kandidater väljer en arbetskamrat på samma nivå. Tyvärr är det inte så lämpligt då de inte ser resultatet av dina arbetsuppgifter på samma sätt som en chef.
Bonustips!
För att dina referenter ska kunna lämna en bra referens, kontakta dem innan du lämnar ut deras namn, mobilnummer och mailadress till oss.